|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3437 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przedstawiam konspekt lekcji wychowawczej przeprowadzonej w ramach realizacji programu profilaktyczno-edukacyjnego dla uczniów klas VI "Narkomania-pytania i odpowiedzi" Jest to jedna z dwóch lekcji kształtujących umiejętność zachowań asertywnych u uczniów.
MAŁGORZATA BISKUP
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ DLA KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ. TEMAT: Asertywność.
CELE LEKCJI:
- Poznanie pojęcia asertywności
- Wyróżnienie podstawowych cech człowieka asertywnego.
- Zwrócenie uwagi na negatywne skutki bycia człowiekiem agresywnym, czy uległym.
- Poznanie pojęcia asertywności fizycznej.
- Rozwijanie umiejętności stoosowania poznanych zasad w życiu.
- Doskonalenie umięjętności kulturalnego udziału w dyskusji.
- Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
METODY DYDAKTYCZNE:
- Pogadanka
- Dyskusja
- Drama.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Plakaty
- Materiały przygotowane przez uczniów
CZAS TRWANIA LEKCJI: 45 minut.
PRZEBIEG LEKCJI:
- Powitanie uczniów.
- Podanie tematu lekcji.
- Pojęcie asertywności- omówienie kilku definicji wyszukanych przez uczniów w różnych źródłach.
- Nauczyciel przypina na tablicy trzy grupy cech, a uczniowie mają za zadanie przyporządkować im trzy pojęcia: człowiek agresywny, człowiek asertywny, człowiek uległy. Wybrany uczeń czyta głośno jedną grupę cech i przypina właściwą nazwę. Po dobraniu wszystkich pojęć uczniowie dyskutują o tym, która z tych postaw jest właściwa i jakie konsekwencje mogą mieć dwie pozostałe.
GRUPA I
- Jego celem jest wygrana własna i pokonanie innych.
- Nie liczy się z innymi, nie słucha ich.
- Podejmuje decyzje bez uwzględnienia praw innych.
- Dominuje nad innymi, upokarzając ich.
GRUPA II
- Broni własnych praw, respektując prawa innych
- Otwarcie wyraża swoje myśli, uczucia, poglądy, wartości, nie lekceważąc rozmówców.
- W sytuacjach konfliktowych umie osiągnąć kompromis.
- Potrafi powiedzieć-nie, bez wyrzutów sumienia, złości, lęku
GRUPA III
- Respektuje prawa innych, jednocześnie lekceważąc własne.
- Interesy innych osób stawia ponad własnymi.
- Często rezygnuje z własnych potrzeb, celów, poglądów.
- Lekceważąc własne prawa pozwala innym je naruszać.
5.Nauczyciel omawia pojęcie asertywności fizycznej i przypina plakat ze spisem zachowań asertywnych.
- Chodź równym i pewnym krokiem.
- Chodź z podniesioną głową.
- Krótko, ale uważnie przyglądaj się mijanym osobom.
- Patrz rozmówcy prosto w oczy. Mów z przekonaniem.
- Uśmiechaj się i bądź uprzejmy.
- Mów w równym tempie.
- Mocno ściskaj dłoń, gdy kogoś witasz lub żegnasz.
6.Chętni uczniowie przedstawiają scenki prezentujące spotkanie z dawno nie widzianym kolegą, nieznajomym pytającym o drogę, osobą, którą ktoś nam przedstawia.
7.Uczniowie omawiają sposób zachowania występujących pod kątem zastosowania powyższych rad.
8.Podsumowanie lekcji.
Przy pomocy nauczyciela uczniowie omawiają, czego dowiedzieli się na lekcji i uzasadniają dlaczego warto być asertywnym w życiu codziennym.
9.Zakończenie lekcji, pożegnanie uczniów.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|